Административно-процесуален кодекс
Публикувано на: 13 Май 2006, 22:11
Има няколко теми относно Административно-процесуалния кодекс, но реших и аз да открия нова, защото, след като го прочетох преди пет минути, не желая да го наричам АПК, което води до негативни асоциации, а да го назовавам "Административно-процесуален кодекс", тъй като този закон е един модерен кодификационен нормативен акт. Структуриран съобразно Пандектната система, като са очертани общите принципи на административното производство и правоСЪДИЕ, които ще се прилагат за всички административни производства. Разгърнат е институтът на изпълнението на влезли в сила ИАА, като законодателят се е обърнал към класиката - изпълнителното производство по удовлетворяване на граждански притезания. Предвидено е и исково производство, което ще се развива пред административните съдилища - браво - това е бързина и безпротиворечивост на съдебни актове. Служебното начало и напътстването на страните е един от водещите принципи. И макар че съдът ще се превърне в обществен защитник (голяма част от адвокатите ще разчитат на "подсказванията" на съда, което не го одобрявам по чисто субективни причини:))))))) ), съгласен съм с идеята на законодателя да се обезпечи обществения интерес и да се насърчи административния орган да издава законосъобразни ИАА, ОАА и НАА.
Е, наблюдават се и известни редакционни неточности и доктринерни недомислици - напр. Чл. 21. (2) Индивидуален административен акт е и волеизявлението, с което се декларират или констатират вече възникнали права или задължения. (3) Индивидуален административен акт е и волеизявлението за издаване на документ от значение за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения, както и отказът да се издаде такъв документ.
Това не са ВОЛЕИЗЯВЛЕНИЯ, а удостоверителни ИЗЯВЛЕНИЯ, удостоверяващи ЗНАНИЕ, които не ПОРАЖДАТ права и задължения.
Струва ми се, че този въпрос е чисто и просто теоретичен, макар и много важен при преценка ИСТИНСКИТЕ качества на творците на това наистина голямо БИЖУ. Но хората не ги инстересуват схоластиките на юристите, нали.))))))
Та така - по въпроса- вторият "пропуск", който забелязах. Не е уреден въпросът относно възможността по-висшестоящият административен орган да отмени ИАА поради допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и да връща преписката на компетентия по-ниско стоящ орган, каквато възможност предвиждаше чл. 30, ал. 3 ЗАП - "Когато издаденият административен акт е незаконосъобразен или неправилен и вместо него трябва да се издаде друг, по-горестоящият административен орган връща преписката на органа, издал акта, със съответни задължителни указания."
В проекта на новия кодекс, мисля, бе предвидено изрично,
че по-горестоящият адм. орган не притежава правомощия в тази насока и следва да произнесе по жалбата по същество, без да връща преписката. При редакцията в кодекса смятам, че тази възможност е изключена. Още повече че страната може да предяви жалба направо пред съда и въобще да не се занимава с обжалване по административен ред.
И макар че са реципирани много институти от ГПК, кодексът се оказва едно модерно нормативно творение, което заслужава да бъде адмирирано, както и неговите автори. Браво Митко, браво Костов. Браво и на магистратите от ВАС, които и без друго, къде справедливо, къде не - са оплювани. Браво и на НС, че и този път са гласували без да знаят, че този кодекс ще засегне много интереси на користни народни представители и техни близки и ще даде по-широки възможности за всеки правен субект да защити свои накърнени права и законни интереси. Дано само съдиите, които ще работят по-този наистина добър и балансиран закон, да са на неговото равнище. В тази насока обаче нямам илюзии:))))))))) А аз познавам много съдии, които се "занимават" с административно право"съдие":)))))))))
Е, наблюдават се и известни редакционни неточности и доктринерни недомислици - напр. Чл. 21. (2) Индивидуален административен акт е и волеизявлението, с което се декларират или констатират вече възникнали права или задължения. (3) Индивидуален административен акт е и волеизявлението за издаване на документ от значение за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения, както и отказът да се издаде такъв документ.
Това не са ВОЛЕИЗЯВЛЕНИЯ, а удостоверителни ИЗЯВЛЕНИЯ, удостоверяващи ЗНАНИЕ, които не ПОРАЖДАТ права и задължения.
Струва ми се, че този въпрос е чисто и просто теоретичен, макар и много важен при преценка ИСТИНСКИТЕ качества на творците на това наистина голямо БИЖУ. Но хората не ги инстересуват схоластиките на юристите, нали.))))))
Та така - по въпроса- вторият "пропуск", който забелязах. Не е уреден въпросът относно възможността по-висшестоящият административен орган да отмени ИАА поради допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и да връща преписката на компетентия по-ниско стоящ орган, каквато възможност предвиждаше чл. 30, ал. 3 ЗАП - "Когато издаденият административен акт е незаконосъобразен или неправилен и вместо него трябва да се издаде друг, по-горестоящият административен орган връща преписката на органа, издал акта, със съответни задължителни указания."
В проекта на новия кодекс, мисля, бе предвидено изрично,
че по-горестоящият адм. орган не притежава правомощия в тази насока и следва да произнесе по жалбата по същество, без да връща преписката. При редакцията в кодекса смятам, че тази възможност е изключена. Още повече че страната може да предяви жалба направо пред съда и въобще да не се занимава с обжалване по административен ред.
И макар че са реципирани много институти от ГПК, кодексът се оказва едно модерно нормативно творение, което заслужава да бъде адмирирано, както и неговите автори. Браво Митко, браво Костов. Браво и на магистратите от ВАС, които и без друго, къде справедливо, къде не - са оплювани. Браво и на НС, че и този път са гласували без да знаят, че този кодекс ще засегне много интереси на користни народни представители и техни близки и ще даде по-широки възможности за всеки правен субект да защити свои накърнени права и законни интереси. Дано само съдиите, които ще работят по-този наистина добър и балансиран закон, да са на неговото равнище. В тази насока обаче нямам илюзии:))))))))) А аз познавам много съдии, които се "занимават" с административно право"съдие":)))))))))