начало

Прокурорската колегия осигури осем бройки за административни съдии Прокурорската колегия осигури осем бройки за административни съдии

какво ще кажете..

Трудовоправни казуси
Правила на форума
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.


какво ще кажете..

Мнениеот attorney_at_law » 25 Окт 2004, 16:00

..по въпроса как се тълкува чл328,т.6 от съда и каква връзка има с длъжностната х-ка. Повече ме интересува от кой момент следва да се счита възникнала хипотезата на т.6, за да може работодателя да я прилага?
attorney_at_law
 

Re: какво ще кажете..

Мнениеот attorney_at_law » 25 Окт 2004, 17:06

Не може на работодателя да се разширява кръга на преценка , след като той е назначил служ-ля след време да няма на какво друго да се опре освен на абстрактната по своя смисъл т.6.
На какво основание да го оспорвам пред съда?
attorney_at_law
 

Re: какво ще кажете..

Мнениеот d_m » 27 Окт 2004, 12:56

Може, защото при назначението изискванията за заемане на длъжността са били едни, а после при промяна на щатно разписание например изискванията са се повишили и ако работника/служителя не притежава необх. квалификация р-лят може да го освободи при усл. на чл.328, т.6 от датата на влизане в сила на ЩР.
d_m
 

Re: какво ще кажете..

Мнениеот лунатик » 27 Окт 2004, 13:30

Не е точно така - при последваща промяна на изискванията за заемане на длъжността вече е хипотеза на т.11 чл. 328 КТ.
По т.6 вероятно законодателят е имал в предвид ПЪРВОНАЧАЛНА липса на образование или квалификация - например работника е бил назначен на длъжност изискваща висше образование поради липса на кандидат-вишист. След като се появи подходящ кандидат с необходимото образование, по тази точка може да се прекрати договора с лицето без необходимия ценз.
Също така при промяна на ЗАКОНОВИ изисквания - например Закона за счетоводството преди няколко години позволяваше главен счетоводител да бъде и лице със средно образвание. След това би извършена промяна и вече гл. счетоводител трябва да бъде лице с висше образование.
Това прилича много на т.11, но разликата е, че по т.6 има изисквания заложени в закон, а по т.11 - по преценка на работодателя който може да изисква в по-късен момент и по-високи критерии (от законния минимум) за професионална квалификация и образование.
лунатик
 

Re: какво ще кажете..

Мнениеот attorney_at_law » 27 Окт 2004, 13:54

Лунатик, работодателят който може да изисква в по-късен момент и по-високи критерии за професионална квалификация и образование как реализира това точно? какво трябва да представлява това решение като форма и вид??? Защото в моя сл. съответното управление на дружеството решава само да приеме нова длъжностна характеристика и му я връчва . А и я приемат едва сега след като същото това управление е работило с него повече от 1 година.
attorney_at_law
 

Re: какво ще кажете..

Мнениеот лунатик » 27 Окт 2004, 14:10

В този случай е хипотезата по т.11 на чл. 328 КТ. Имат право на това - промяната на изискванията обикновено се прави с длъжностната характеристика. Но ако го уволнят по т.6 - това уволнение ще падне при всички случаи. (е, поне на 90 %)
лунатик
 

Re: какво ще кажете..

Мнениеот лунатик » 27 Окт 2004, 14:25

Впрочем, единия от двата примера които дадох не е съвсем точен ( но не променя ситуацията).
Според Кругер Милованов, ако лицето при първоначалното си назначаване е нямало необходимия ценз, трудовия договор е недействителен. Втория пример (за главния счетоводител) отговаря точно на изискванията на чл. 328 т.6 КТ.
Та основното по т.6 е законовата промяна да е възникнала в течение на трудовия договор. Като има уговорка, че със законова разпоредба може новите изисквания да не важат за заварени случаи.
Но във всеки случай - по т. 6 става дума за промяна само на ЗАКОНОВИ изисквания, а не на "завишените критерии" на работодателя, които се реализират по пътя на т.11 от чл. 328 КТ.
лунатик
 

Re: какво ще кажете..

Мнениеот attorney_at_law » 27 Окт 2004, 15:47

Всъщност: при първоначалното си назначаване /което е преди около 10 год/ е имал необходимия ценз; в течение на тр.му договор се сменят няколко управителни органа, като е бил винаги в състава им;
А и все пак какво е значението на следното:
1. сл-лят участва в съвещанията на същият орган, взимащ решения по управлението т.е . работодателя , но само със съвещателен глас.
2.Каква е процедурата по промяна критериите ? чрез протокол от съвещание..или?
attorney_at_law
 

Re: какво ще кажете..

Мнениеот лунатик » 27 Окт 2004, 18:05

Да не е управител на ЕООД щом участва в работата на дружествения орган със съвещателен глас? Вероятно не е публично държавно ЕООД, тъй като договорите за управление на техните управители са задължително гражданско-правни, докато за общинските ЕООД-та няма такова ограничние - т.е. договорите за управлението им може и да са трудови.
Ако той е управител с трудов договор за управление има смешение на двата състава - от ТЗ и КТ. Все пак за прекратяването на трудовия му договор водещ ще е КТ.
Относно промяна на длъжностната характеристика. Тя се извършва от работодателя. А работодадел на управител на ЕООД - това е Об. Съвет ако ЕООД-то е общинско.
Все пак - внеси малко повече яснота по ситуацията.
А относно протокола и т.н.... виж съседната тема "Смяна на управител" с автор pete.
лунатик
 

Re: какво ще кажете..

Мнениеот ilieva.t » 27 Окт 2004, 19:57

А ако е просто изпълняващ решения на упр-ли на ЮЛНЦ?
ilieva.t
Младши потребител
 
Мнения: 10
Регистриран на: 04 Апр 2004, 20:24

Re: какво ще кажете..

Мнениеот лунатик » 27 Окт 2004, 20:29

Ами ЮЛНЦ си имат общо събрание и управителен съвет. УС организира провеждането в действие на решенията ноа ОС.
Съгласно чл . 25. (1) Общото събрание:
1. изменя и допълва устава;
2. приема други вътрешни актове.
Та по тази точка 2 може и ОС да приеме изменение на длъжностните характеристики. Но твърде е възможно той да е делегирал това правомощие на УС (аргумент от чл.25 ал.2 ЗЮЛНЦ). УС " взема решения по всички въпроси, които по закон или съгласно устава не спадат в правата на друг орган: (чл. 31 т.8 ЗЮЛНЦ). В този смисъл, в правомощията на УС може да е делегирано да изготви длъжностни характеристики със "завишени изисквания". На основание тези дл. характеристики може да бъде освободено лицето ако не е отговаря на заложените в тях изисквания. Но освобождаването следва да е по реда на чл. 328 т.11, а не по реда на чл. 328 т.6 КТ. Ако бъде прекратено трудовото правоотношение по т. 6 - уволнението ще е незаконосъобразно извършено, защото вероятно няма да е по ЗАКОН който да е предвидил завишени изисквания към заемане на определена длъжност (е, освен ако е счетоводител със средно образование, а пък работи като гл. счетоводител).
лунатик
 


Назад към Трудово право


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 27 госта


cron